De islandske ættesagaene er laget av islendinger og handler om
islendinger. Handlingene omhandler årene fra 900 til 1030. Sagaene ble muntlig
overlevert for man hadde ikke noe etablert skriftspråk. Først 300 år etter at
disse hendelsene fant sted ble sagaene om de skrevet ned.
De islandske ættesagaene er episke fortellinger og kan minne om
dagens historiske romaner. Sagaene skal gi et inntrykk av at det som er skrevet
er historisk korrekt. De er diktet, men de skulle skildre livet på denne tiden
og kan derfor brukes som historiske kilder til hvordan livet var i Norden i
vikingtiden. Handlingen i sagaene foregår i en tid der man hadde begynt å kreve
eiendomsrett. Derfor var det ufred i landet og sagaene bærer preg av dette.
Hovedmotivet i de islandske ættesagaene er konflikt og strid, men
kjærlighet og ære er også veldig viktig i sagaene. Disse to er ofte eller
alltid, årsaken til konfliktene.
Sagaene ble innledet med ættetavlen
så man får oversikt over personene vi skal møte i sagaen og hvem de slektet
til. Så får vi vite konflikten og spenningen vokser mot et ofte blod klimaks
før de stridende forenes mot slutten av sagaen og vi får vite hvordan det har
gått med resten av karakterene fra sagaen.
Stilen er nøktern, som vil si at
den er skrevet uten følelser. Dette kan skyldes at de i vikingtiden hadde et
avslappet forhold til døden og livet etterpå. De levde i et ættesamfunn som gjorde
at alt handlet om å føre ætten, slekta, videre. Derfor hadde det ikke så mye å
si om du døde. Det som virkelig var viktig var at det var noen som kunne drive
ætten videre. Kvinnene har en viktig rolle i sagaene for det er de som ofte
hisser opp til krig.
Det finnes både likheter og
ulikheter mellom sagaene og moderne litteratur. En likhet er oppbygningen av
teksten. Hvis vi ser bort ifra presentasjon av ættetavlen i starten av sagaene
kan vi se at spenningskurven er ganske liknende mye vi finner også i moderne
litteratur. Det bygger seg opp mot et klimaks før det roer seg ned igjen og får
en fredelig slutt. En stor forskjell er likevel fraværet av følelser i sagaene.
I moderne litteratur har følelser en sentral rolle. Og denne forskjellen bidrar
til en relativt stor forskjell.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar